هوشمندسازی مدرسه وفناوری اطلاعات

هوشمندسازی مدرسه وفناوری اطلاعات


 گامی که یک دیسک سخت آسیب می بیند، بدون وجود یک سرویس بازیابی، امکان بازگرداندنداده ها تقریبا وجود ندارد. حتی اگر فرض کنیم سخت افزار اصلا خراب نشود، خطای انسانی  می تواند به تمامیت داده ها آسیب برساند. شما ممکن است یک دکمه اشتباه را بزنید و بطور  ناخواسته، یک گروه از فایل ها را که قصد انتقال آنها را داشتید، حذف نمایید.

ممکن است بواسطه عدم تمرکز حواس هنگام کار، در یک کادر محاوره ای، با زدن یک دکمه اشتباه فایل جدیدی را با نام فایل قبلی ذخیره نموده و نتیجه هفته ها کار خود را به یکباره از دست بدهید. تهیه و نگهداری نسخه پشتیبان از پوشه ها و فایل های شخصی، کار عاقلانه ای است. ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه از ابزار بک آپ ویندوز استفاده کنید. اهمیت ایجاد منظم کپی هایی از فایل ها و پوشه ها به صورت نسخه پشتیبان را نمی توان نادیده گرفت.

اگر کامپیوتر دچار اشکال شود و ما یک نسخه بک آپ به روز، از فایل های مان در اختیار نداشته باشیم مجموعه اسناد، عکس ها و موسیقی ذخیره شده بر روی کامپیوتر را که طی ماه ها یا سال ها گردآوری کرده ایم، از دست خواهیم داد. شکی نیست که فرآیند تهیه نسخه پشتیبان کاری شاق و دشوار است؛ اما صرف نظر از ست آپ اولیه، انجام این کار به کوشش زیادی نیاز ندارد. علاوه بر این، برای اغلب افراد، ابزار تهیه نسخه پشتیبان که در ویندوز گنجانده شده است، بسیار خوب عمل می کند. در این راهنمای تهیه نسخه پشتیبان، ما امکاناتی را که در ویندوز7، ویستا و xp ارائه شده است را مورد بررسی قرار می دهیم.
ابزارهای Backup، مدت ها است که بخشی از سیستم عامل ویندوز بوده اند؛ اما این ابزار با ارائه موفقیت آمیز نسخه های جدید سیستم عامل ویندوز تکامل پیدا کرده اند و همان طور که در ادامه خواهیم دید این تکامل همیشه هم منجر به بهتر شدن آنها نشده است. توجه داشته باشید که در تمام موارد، بازیابی فایل ها نیاز به استفاده از همان ابزار تهیه نسخه پشتیبان دارد؛ بنابراین شما باید به دنبال دکمه یا لینکی با عنوان restore باشید.

ویندوز XP
 

ما کارمان را با ابزار گنجانده شده در ویندوز XP آغاز می کنیم که به آن Windows Backup گفته می شود و به شکل غیرمنتظره ای بسیار بهتر از یوتیلیتی های معادل خود در ویندوز ویستا عمل می کند. هر چند، به منظور استفاده از Windows Bakup شما باید سی دی نصب ویندوز XP را در اختیار داشته باشید و یا از نسخه Windows XP Professional استفاده کنید، کاربران ویندوز XP نسخه خانگی (نسخه ای که به احتمال بسیار زیاد بر روی پی سی خانگی شما نصب شده است) باید این کار را به صورت دستی و از طریق Windows CD انجام دهند. برای انجام این کار، سی دی ویندوز XP را در داخل درایو قرار دهید و بر روی آیکون My Computer دبل کلیک کنید. وقتی صفحه خوش آمدگویی به Microsoft Windows XP ظاهر شد، بر روی لینک Perform Additional Tasks کلیک کنید.
حالا بر روی Browse this CD کلیک کنید و از Windows Explorer برای رسیدن به ValueAdd,MSft و پوشه های Ntbackup استفاده کنید. 
در نهایت، بر روی فایل ntbackup.msi کلیک کنید و برای نصب Windows Backup دستورالعمل هایی را که ارائه می شود دنبال کنید. وقتی کارتان به اتمام رسید، با کلیک بر روی start به All Programsa Accessoriesa' System Tools Backup کلیک کنید.
Windows Backup را می توان در حالت wizard و یا Advanced اجرا کرد. روش wizard روش پیش فرض است و برای افراد تازه کار گزینه منطقی است؛ بنابراین بر روی Next کلیک کنید و برای شخصی سازی گزینه هایBackup، دستورالعمل های ارائه شده را دنبال نمائید. به طور خلاصه، شما باید در مورد فایل ها و پوشه هایی که قرار است از آنها نسخه پشتیبان تهیه شود، تصمیم گیری کنید و سپس مقصد ذخیره سازی آن را مشخص نمائید: مقصد بک آپ می تواند یک پارتیشن دیگر بر روی همان دیسک سخت (این روش توصیه نمی شود زیرا قرار دادن تمام تخم مرغها در یک سبد است) یا یک درایو اشتراکی بر روی یک شبکه یا یک درایو دیسک سخت بیرونی باشد.

Windows Backup اجازه می دهد تا فرآیند تهیه نسخه پشتیبان به صورت اتوماتیک و برنامه زمان بندی شده که توسط شما تعیین می شود؛ انجام گیرد. برای انجام این کار، در آخرین صفحه ی ویزارد بر روی دکمه Advanced کلیک کنید و از طریق ویزارد ثانویه با صفحه When to Back up کار کنید. 
Select Later را انتخاب و بر روی دکمه Set Schedule کلیک کنید: از جعبه محاوره ای Schedule Job برای مشخص کردن چگونگی و زمان اجرای بک آپ های اتوماتیک استفاده کنید.

ویندوز ویستا
 

نسخه Windows Backup که با ویندوز ویستا عرضه می شود؛ بسیار محدودتر از نسخهXP است و به کاربر اجازه نمی دهد فایل ها و پوشه های خاص را از نسخه پشتیبان مستثنی کند. 
در عوض، Backup and restore Center ویندوز ویستا (که آن را در بخش System and Maintenance از Control Panel از منوی Start پیدا می کنید) از فایل ها براساس نوع درایو، نسخه پشتیبان تهیه می کند. بر روی لینک Change settings در بخش Back up Files برای دسترسی به جعبه محاوره ای Backup status and Configuration کلیک کنید.
حالا، بر روی لینک Change backup settings کلیک و دستوراتی را که ظاهر می شود، دنبال کنید.
در حالی که امکان مستثنی کردن کل یک درایو از بک آپ وجود دارد، تنها راه برای حذف فایل های خاص از برنامه زمان بندی بک آپ، مستثنی نمودن یک نوع خاص از فایلها است (بنابراین به عنوان مثال شما می توانید به Backup and Restore Center دستور دهید فایل های ویدئویی یا موسیقی را نادیده بگیرد).

ویندوز 7
 

کاربران ویندوز 7 می توانند ابزار Backup and Restore را با کلیک بر روی Start و به دنبال آن Control Panel و سپس لینک Back up your computer تحت System and security اجرا کنند. 
حالا بر روی Set up backup کلیک کنید و برای ست آپ و برنامه زمان بندی گزینه های بک آپ، ویزارد را دنبال کنید. توجه داشته باشید، در حالیکه ابزار بک آپ ویندوز7 گزینه مستثنی کردن فایل های خاص را که ویندزو ویستا فاقد آن بود ارائه می کند. اما توانایی تهیه نسخه پشتیبان بر روی یک درایو یا کامپیوتر شبکه فقط در نسخه های Ultimate و Professional ویندوز 7 وجود دارد. همچنین امکان ایجاد یک بک آپ disk image کامل با استفاده از ابزار Backup and restore وجود دارد؛ کافی است بر روی لینک Create a system image کلیک و دستورالعمل هایی را که به دنبال آن می آید، اجرا کنید.

گزینه شخصی 


 
در حالیکه ما اصول اساسی یافتن و استفاده از ابزار گوناگون بک آپ در نسخه های مختلف ویندوز را به شما نشان دادیم، بکارگیری یک استراتژی شخصی بک آپ به منظور اطمینان از در امان بودن کامپیوتر، امری مهم و حیاتی است. 
به عنوان مثال بسیاری از افراد به جای تهیه نسخه پشتیبان از کل محتوای دیسک سخت کامپیوتر خود، فقط از پوشه ها و فایل های شخصی شان بک آپ می گیرند. این کار به فضای ذخیره سازی و زمان زیادی نیاز دارد اما اگر کامپیوتر دچار اشکال شود، فقط داده های شخصی شما از نسخه پشتیبان بازیابی می شوند و سایر برنامه های کاربردی، یوتیلیتی ها یا بازی هایی که قبلا بر روی سیستم نصب شده اند؛ باید مجددا و با استفاده از دیسک های اصلی نصب گردند یا دوباره از اینترنت دانلود شوند. اگر شما برای این موضوع اهمیت قائل هستید تهیه یک نسخه پشتیبان کامل در هر ماه یا دو ماه یک بار که با نسخه های پشتیبان هفته گی از فایل های شخصی تکمیل می شوند کار عاقلانه ای خواهد بود.

از ویندوز 7 حداکثر استفاده را ببرید
 

در حالیکه ابزار بک آپ در ویندزو7 و XP گزینه ای برای تهیه نسخه پشتیبان از تمام چیزهای موجود بر روی کامپیوتر ارائه می کنند، معنای واقعی این گزینه این است که فقط از تمام اسناد و فایلها بک آپ گرفته می شود. اگر بخواهید کاملا از همه چیز، شامل فایلها؛ برنامه های نصب شده و نسخه ویندوزی که در اختیار دارید بک آپ تهیه کنید نیاز به ایجاد یک image از دیسک سخت دارید. این یک فایل منفرد است که در بردارنده یک کپی از تمام چیزهای ذخیره شده بر روی دیسک سخت است. در صورت بروز حوادث و سوانح، شما می توانید همه چیز را از image و به همان شکلی که قبلا وجود داشته است بازیابی کنید. این کار را به راحتی می توان با استفاده از ویندوز 7 انجام داد و گرنه شما به یک نرم افزار اضافی نیاز خواهید داشت.

 

 

 


انگشتر عقیق سفارشی مردانه

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: خشایار افلاکی ׀ تاریخ: جمعه 1 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , isfahan-it.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com